Jak uspět u zkoušek zapsaného mediátora?

Minulý týden probíhaly od středy do pátku na Ministerstvu spravedlnosti ČR zkoušky zapsaného mediátora. Úspěšnost byla tentokrát vyšší než uvádějí statistiky z předchozích termínů, přesto se celková úspěšnost za tři dny zkoušek nedostala nad 30 %.

 

Výkony některých uchazečů jsem měla možnost vidět osobně, po dlouhé době se mi podařilo jako veřejnost sledovat také jeden úspěšný pokus. Takové bývají však spíše výjimečné. Čím to je?

 

Zkoušky zapsaného mediátora jsou především zkouškou nové dovednosti, kterou uchazeči musejí tříčlenné komisi předvést. Na situace, které zkušební kauzy přináší, se nelze dopředu připravit, a tak mediátor musí být dostatečně dobře vybaven komunikačními a mediačními technikami, aby na ně mohl adekvátně reagovat.

 

Kde se nejčastěji chybuje?

 

1.     Práce s emocemi

Jako největší handicap uchazečů o zkoušku mediátora vidím, že neumějí dostatečně dobře pracovat s emocemi stran. Práce s emocemi je v mediaci klíčová a má dvě složky, tou první je, že musím tu emoci u strany zavnímat. Pokud je strana živější, tato část nebývá až takovým problémem, i méně vnímavý člověk si všimne, že když strana hodně rozhazuje rukama a zvyšuje hlas, prožívá zřejmě silné emoce. Tou druhou složkou, kde však mediátoři nejčastěji selhávají je, jak s takovou emocí strany pracovat. Jako první se nabízí technika zvaná zrcadlení. Bohužel i když většina uchazečů o zkoušky mediátora o této technice slyšela, málokdo ji umí použít tak, aby stranu skutečně zklidnil. Na svých mediačních trénincích dbát zejména na procvičování této techniky, protože její zvládnutí je v mediaci polovinou úspěchu. Další možnou technikou, jak zklidnit emoce stran je například práce s tichem. Naopak pokud bude uchazeč o zkoušku mediátora emocionální projevy stran pouze parafrázovat, nejenže se nedostane blíže řešení sporu, ale naopak propast mezi stranami ještě prohloubí.

 

2.     Vhodné otázky

Další častou chybou uchazečů o zkoušky mediátora je, že se stranami zapomenou vést rozhovor. Na každou mediaci obě strany přišly s příběhem, který touží někomu sdělit. Pokud jim k tomu mediátor nedá vhodnými otázkami prostor, strany se mu budou cyklit a stále se vracet do minulosti. Technikou, která se zde sama nabízí, je kladení otevřených otázek. Bez nich nejde zjistit další informace. Čím více informací v mediaci zazní, tím jasnější je situace stran a tím širší je pole pro hledání možného řešení. Nezapomínejte tedy klást stranám dostatečné množství otevřených otázek, jen tak se dozvíte, kde je jádro sporu a co strany potřebují k jeho vyřešení.

 

3.     Vedení procesu

V neposlední řadě je třeba myslet na to, že mediátor je ten, kdo je odpovědný za proces vedení mediace. Co to znamená? Mediace má několik fází, kterými musí mediátor strany přehledně a srozumitelně provést. Jak to udělá? Může použít techniky shrnování, ve vhodném okamžiku také přerámování a především vše, co v mediaci dělá, transparentně stranám vysvětluje. Bodem, kam by se měl mediátor ve zkušební mediační kauze dostat, je mít napsaný předmět jednání na flipchartové tabuli. Pokud klienti budou mít pocit, že mediátor má proces pevně v rukou, mohou být klidnější a soustředit se na vyřešení svého problému, se kterým na mediaci přišli.

 

4.     Zpětná vazba

Pokud je mediace vedena dobře, měl by mít mediátor jasno v tom, jaké jsou pozice, potřeby a zájmy obou stran. Tyto stavební kameny jsou totiž nezbytným předpokladem pro vystavení mediační dohody, která bude stranami dodržována a bude tedy dlouhodobě udržitelná. Pro účely zkoušky je třeba na tyto aspekty mediace myslet v rámci tzv. zpětné vazby a zkušební komisi je náležitě odprezentovat třeba i s příklady, jak by s nimi mediátor pracoval dále, pokud by nebyl limitován časem praktické zkoušky, který je 60 minut. Nezapomeňte na to, že i když se vám praktická část zkoušky nepovede úplně podle vašich představ, potřebné body můžete dohnat právě na dobře provedené zpětné vazbě, kde komisi ukážete, že jste stranám porozuměli a pochopili jste, co pro vyřešení svého sporu potřebují.

 

Pokud se vám dobře podaří projít zkouškou až sem, položí vám komise zpravidla jednu nebo několik otázek z teorie. Nejčastěji se objevují otázky k zákonu o mediaci jako například jaký je obsah smlouvy o provedení mediace, nebo způsoby ukončení mediace či nezbytné náležitosti mediační dohody.

 

Potřebujete poradit, jak hladce projít zkouškou mediátora? Napište mi, nebo se rovnou objednejte na konzultaci zde.

Vaše mediátorka Iva

 

 

 

Kontakty

Mediace a právo

Mgr. Iva Langer Pikalová, advokátka a zapsaná mediátorka
IČO: 00741558
ev. č. ČAK: 17722

náměstí Kinských 601/3, 150 00 Praha

iva@mediaceapravo.cz
+420 607 670 463

Ikona Facebook

ikona linkedin ikona instagram

Informace pro spotřebitele: „Česká advokátní komora byla dne 5.2.2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze Smluv o poskytování právních služeb (na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů). Internetová stránka pověřeného subjektu: www.cak.cz.“